Etter mange sene netter med videoredigering og action scripting går vi endelig mot en ferdig prototype. Det som gitt oss mest hodebry er å måtte friske opp minnet på hvordan man bruker de forskjellige videoredigeringsverktøyen som vi har og eier, samt hvilke filformat (finnes såå mange) som er best å spare det ferdige resultatet i. En litt til åren kommen (2 1/2) laptop gjør ikke akkurat saken bedre. Generellt kan man si at alt vi gjort i det siste tatt litt lenger tid enn antatt, og at det at vi jobber med just film, er en stor grunn til det. NFI har vært fantastiske, stillt opp på møter med testing og idébearbeiding på veldig kort varsel, og i tillegg skaffet oss alt av det film-materiale som vi trenger til vår lille prototype.

Det har vært mange ulike prosesser å holde styr på parallellt de siste ukene. Papirprototyping og generering av tekster til fortellerstemmene har blandets med konstruksjon av den bakomliggende strukturen sammen med ulike filmfolk. Leting etter en lagom billig skjerm (helst flere stykker, men der sa økonomien stopp) har blandets med planlegging om hvordan vi i det hele tatt burte gå til verks for å illustrere konseptet best mulig i prototypen. Programmering av arduino og anskaffelse av komponenter til feedback har blandets med konstruksjon av det fysiske designet. Innspilling av de to filmekspertene har blandets med ripping og filmredigering. Konstruksjon av struktur i xml for senere implementering i flash har blandets med lodding, testing og ytterligere utbyggelse av det fysiske interaksjonen. Men nå er prototypen altså endelig oppe og går! Det skal fortsatt litt mekking til for at den skal se fin ut, men den fungerer som den skal og er helt klart testbar.

Her kan vi se noe av prosessen de siste døgnene:

thomas-prog.jpg

Veileding i programmering. Både xml-struktur, actionscripting og aktivering av filmene gjennom den input som flash får fra arduinobrettet.

boksene.jpg ledningsmekk.jpg mobillodding.jpg

Montering av indre komponenter, bygging av bokser, festing av håndtak, lodding av ledning og applisering av små føtter på ledningsendene. Når brettet har et glipp i noen av kontaktene sendes signaler om input feilaktig på grunn av manglende jording av håndtakene.

tilkobling.jpg rigging.jpg handtaket.jpg

Vi setter opp en teststasjon. Det viser seg at en fast plass er essensiell, så når vi leverer prototypen til sensorene må den rigges på ett bord med hjul som kan trilles rundt fra sted til sted.

Et første test av en av en person som ikke er kjent med vårt prosjekt i det hele tatt avslører raskt noen ting som må rettes på. Feedbacken (lyset, og spesielt vibrasjonen) er i seg selv ganska så morsom, og for å unngå at folk bare holder kvar på håndtakene for å oppleve det én gang til, uten å være bevisst om at de da kobler seg videre enda et steg i filmhistorien, må vi legge inn en merkbar pause etter hver feedback, som sperre mot å koble videre. Dette er ikke et like stort problem i det tenkte ferdige designet, da man beveger seg fra skjerm til skjerm er det lettere å skjønne at hver forflytting (hver kobling) innebærer et skritt videre på den filmsti som man valgt. Valgene, stikkordene som fører historien videre, må også aksentueres mer, nå virker det som de ikke kommer frem så tydligt. Det kan vi fikse med animasjoner, noe av det gjennom utbedring av prototypen men noe må nok forklares på det konseptuelle planet.

proto.jpg

Imorgen skal vi teste ut mere, det gleder vi oss til.


No Responses to “En fungerende prototype”  

  1. No Comments

Leave a Reply





Thomas var her, hehe.